Aktuality

Jak využít vizuální paměť při učení?

JAK VYUŽÍT VIZUÁLNÍ PAMĚŤ PŘI UČENÍ?

Období maturit nebo zkouškového se blíží závratným tempem a studenti jsou postaveni před tu stále se opakující otázku – jak si mám to množství učiva nacpat do hlavy? Tipů a způsobů učení je celá řada, ale my se dnes zaměříme jak jinak než na zapojení vizuální paměti. I když máte pocit, že zrovna vaše vizuální paměť za moc nestojí, nevěšte hlavu, protože i tu lze tréninkem zlepšit. A minimálně za zkoušku ze zoufalství to stojí, ne? Tak čtěte dál a zjistěte, jak s vizuální pamětí vlastně pracovat.

JAK FUNGUJE VIZUÁLNÍ PAMĚŤ?

Abychom mohli něco zlepšit, musíme nejdřív pochopit, jak to funguje. Co si tedy představit pod pojmem vizuální paměť? Jednoduše můžeme říct, že jakákoliv vzpomínka, která vznikla pomocí vizuálních vjemů, je součástí vizuální paměti. Nemusí se ale jednat jen o informaci, kterou vidíme – do vizuální paměti se mohou přichomýtnout i vjemy, které nějakým způsobem vnímáme, cítíme. Třeba když se tanečníci učí choreografii, často si pohyb v hlavě představují, a tak se ukládá do jejich vizuální paměti, ze které si ho následně při tanci vybavují.

Jednoduchým příkladem toho, jak vizuální paměť funguje v našem podvědomí, je pozorovat, co si vybavíme, když se řekne například slovo „okno“. Pravděpodobně teď všichni v hlavě vidíme nějakou podobu okna, kterou máme uloženou v paměti na základě našich předchozích zkušeností. Stejně tak to lze demonstrovat s abstraktními pojmy – například slovo „štěstí“. Jde o abstraktní pojem bez jakéhokoliv vizuálního zastoupení, ale přesto si vybavíme nějaký vizuál, který už je subjektivnější. Náš mozek si totiž opět na základě předchozí zkušenosti s pocitem štěstí vytvořil určitý vizuál, který se nám pak vybaví.

Vizuální paměť pracuje různými způsoby v závislosti na druhu informace, kterou si chceme zapamatovat. Jednotlivé vizuální vzpomínky si sami nebudujeme, ale tvoří se po prvotním vjemu dané informace za současné spolupráce s naší pracovní pamětí. Uložení informace vyžaduje především naši naprostou pozornost při jejím vnímání.

CVIČENÍ NA VIZUÁLNÍ PAMĚŤ

Pojďme si představit pár praktických tipů, jak můžeme vizuální paměť procvičovat. Jedním z nich je  snažit si zapamatovat co nejvíc detailů nějakého obrázku, můžeme je i vyjmenovávat nahlas. Poté obrázek dáme pryč a vyjmenujeme vše, co jsme si zapamatovali. Znovu se podíváme na obrázek a zaměříme se na věci, které jsme vynechali, i ty největší drobnosti. A takto celý proces několikrát zopakujeme, dokud nemáme obrázek vrytý do paměti. Toto cvičení je skvělé jednak na aktivaci vizuální paměti, ale také k procvičení našich kognitivních schopností.

Zkoušeli jste si někdy vybavit každou aktivitu vašeho dne? To je další užitečné cvičení. Ideálně večer před spaním, klidně v posteli, se můžeme pokusit vybavit si co nejvíc podrobností z uplynulého dne – od okamžiku, kdy jsme se probudili, takřka minutu po minutě. Cílem je pokusit se pokračovat ve vzpomínání tak dlouho, jak jen to půjde.

Poslední cvičení vám možná bude povědmé, pokud jste někdy hráli hru Activity. Jde o aktivitu, při níž popisujete předmět, aniž byste použili jeho název. Ač se to zdá triviální, ve skutečnosti může jít o velkou výzvu, která perfektně procvičí náš mozek, včetně vizuální paměti.

TIPY PRO JEDINCE S DOBROU VIZUÁLNÍ PAMĚTÍ

Pokud o sobě víte, že jste typem vizuálního studenta, pak vám přinášíme tipy, jak váš učící proces zefektivnit:

  1. Pozorně sledujte učitele, když vysvětluje učivo – budete se tak více soustředit.
  2. Dělejte si poznámky, protože psaný text si zapamatujete lépe.
  3. Poznámky si ideálně hned po hodině znovu projděte, abyste znalost učiva prohloubili, dokud stále máte probranou látku v paměti.
  4. Podtrhávejte si důležité informace výraznou barvou.
  5. Učte se v cyklech – po 25 minutách učení si dejte několikaminutovou přestávku a vypusťte učivo z hlavy. Poté si zopakujte zvýrazněné informace a pokračujte v učení.
  6. Na konci dne si znovu projděte zvýrazněné informace.
  7. Udělejte si kartičky s pojmy nebo slovíčky. Z druhé strany si napište definici nebo překlad. Kartičky s sebou noste celý den a opakujte si je, kdykoliv na to máte prostor.

Závěrem nezbývá než vám připomenout, že žádná známka nebo diplom nestojí za vaše duševní zdraví. Zkoušky nebo maturita jsou jen jednou z mnoha životních výzev – možná jednou z prvních, a proto se zdají nejtěžší, ale nestojí za žádné zdravotní či duševní problémy. Nepodceňte přípravu, učte se, jak nejlépe umíte, ale nezapomínejte také na sebe. Dostatečně spěte, jezte vyváženou stravu, dělejte si pauzy a nezapomínejte jednou za čas vypnout hlavu. Držíme palce všem, které jakékoliv zkoušky čekají!

Tags: , , , ,

Přečtěte si také

Máte nepozorné dítě?
Mental health awareness month
Nejnovější články
Menu